Åtminstone inte enligt Skolverket som kräver att eleverna skall spekulera i läroplanens samtliga ämnen.
Till exempel är samhällskunskapens syfte bland annat att:
”Undervisningen ska ge eleverna verktyg att hantera information i vardagsliv och studier och kunskaper om hur man söker och värderar information om samhället från olika källor. Genom undervisningen ska eleverna också ges förutsättningar att utveckla kunskaper om hur man kritiskt granskar samhällsfrågor och samhällsstrukturer.”
”Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utifrån personliga erfarenheter och aktuella händelser uttrycka och pröva sina ställningstaganden i möten med andra uppfattningar.”
I den kommande kursplanen sägs att:
”Eleverna ska också ges verktyg att kritiskt granska hur olika aktörer försöker påverka samhällsutvecklingen genom information, ståndpunkter och argument i olika sammanhang och källor.”
Detta faller inte EU-kommissionen på läppen, vars uppmaning lyder: ”Akta dig för att läsa för mycket.”! EU-kommissionen borde frukta för att det riskerar att göra medborgarna till faktafruktande fegisar med förkrympt föreställningsvärld.
Men EU-kommissionen är uppenbarligen mer rädd för att den som kritiskt granskar hur olika aktörer försöker påverka samhällsutvecklingen – genom information, ståndpunkter och argument i olika sammanhang och källor – blir en konspirationsteoretiker.
EU-kommissionen tycks anse att det mesta sker av en slump, till skillnad från konspirationsteoretikerna som ”hävdar helt felaktigt att inget händer av en slump och att sammanträffanden inte existerar.”. En konspirationsteoretiker ”frågar sig vem som gynnas av en händelse eller omständighet”. Enligt EU är alltså den svenska skolan rena drivhuset för konspirationsteoretiker.
Men vi skall ju lyssna på myndigheterna. Så eleverna måste fortsätta spekulera, annars får de inga betyg!
Å ena sidan tycks EU:s logik halta betänkligt när man påstår att ”Upplysta människor är mer motståndskraftiga” mot konspirationsteorier.
Å andra sidan verkar man ha insett detta och går därför även ut med denna uppmaning: ”Förlita dig bara på granskad information.”. För den person som alltför nyligen gått ut skolan – och därför ännu inte blivit omvänd från sitt konspirationstänkande – riskerar följande förflugna tanke att fara genom huvudet: Granskad av vem? Och varför?
Å tredje sidan löser det sig så småningom , när man upptäcker att kursplanens verklighet inte är populär i den verkliga verkligheten, där det tycks finnas en gigantisk ”Cancel”-tangent som används mot dem som yttrar fel tankar.
Innan den tidigare eleven helt lyckats frigöra sig från sin vana att spekulera kanske frågan far genom huvudet: Vem är det som definierar vad som är ”fel” tankar? Och varför?
Som sagt, är det inte farligt att spekulera? Kanske, men det verkar vara ännu farligare att hindra rätt tankar och beteenden! För den som ägnar sig åt sådant vore det bättre bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han sänktes i havets djup. Hotfullt? Kanske det, men det är inte mina ord. Det är Guds ord!
Ordet spekulera betyder att se, observera, undersöka, utforska. Något vi gör till vardags utan att ens reflektera över det. Varför inte göra likadant även när det gäller större sammanhang?
Vi har ju Guds uppmaning, i 1 Tess 5:21, att testa, bevisa och undersöka.
Den svenska skolan och Gud är alltså på samma spår när det gäller att fostra fria, självständiga, reflekterande personer som inte låter sig manipuleras av hycklande aktörer med dolda motiv.
Men det kanske inte finns några sådana aktörer längre? Allt står väl till! Eller…?