Ulrik Josefsson – tidigare verksamhetsledare i Pingst och biträdande rektor på ALT – har utsetts till rektor för skolan som står för Pingsts, EFK:s och SAM:s pastorsutbildning.
Ulrik Josefsson efterträder Niklas Holmefur (EFK) som utsetts till rektor på Enskilda Högskolan.
I ALT-rapporten ”Entusiastisk kristendom & fanatism i Knutby” – med Josefsson som redaktör fastslås, i näst sista stycket på sidan 145:
”I förnekelsen av Jesus som Gud och förnekelsen av den treeniga Guden upphör man i praktiken att vara både en pingstförsamling och över huvud taget en kristen församling.”
Ord och inga visor!
Som underställd får nu Holmefur professor Thomas Kazen, som är mycket tydlig med att Jesus inte är Gud. I en föreläsning vid Judiska museet hävdar han bland annat att:
”Vad som återstår är kanske att be om ursäkt för att vi kristna komplicerat bilden av Jesus alldeles i onödan. Vi kommer nog alltid att uppfatta något gudomligt över Jesus och gudsrikesdrömmen – men behöver förklaringen vara krångligare än att vi i Jesus liv anar meningen med livet, universum och allting? För de flesta kristna är det nog så och de abstrakta filosofiska modeller som imploderar i sitt eget snömos klarar vi oss utan. Jag gissar att om kyrkan vågade säga det högt så skulle det vara lättare att prata business med judar och muslimer.”
”Hans person kom med tiden att ersätta hans budskap. Fokus förskjuts alltså från sak till person. Och personen blir gudomliggjord.”
”Somliga menar att judendomen vid den här tiden bar på all den potential som kristologin kom att utveckla, genom de många strömningar som räknade med andra himmelska väsen och änglafurstar, vid sidan av Gud. Israels religion var aldrig helt igenom monoteistisk, och dessa traditioner fortsatte in i medeltidens mystik. Därför var det lätt för de tidigkristna att efter händelserna som tolkades som en uppståndelse uppfatta Jesus som en sådan himmelsk gestalt.”
”I vilket fall betraktade sig knappast den historiska personen Jesus som gudomlig i senare tids bemärkelse.”
En rimlig slutsats är att Kazen – enligt SAM, Pingst och EFK – inte är kristen. Så långt är allt gott och väl. En teologie professor behöver inte vara kristen för att ha mycket klokt och nyttigt att säga blivande pastorer.
Men här börjar det bli svårt att hänga med för en utomstående! Kazen är nämligen även ordinerad pastor i Equmeniakyrkan (EK), som räknar sig som en kristen kyrka.
Eftersom inga diskussioner och inga invändningar hörs från någon av de inblandade parterna, blir nästa rimliga slutsats att de har löst det – för en utomstående – till synes olösliga dilemmat.
Lösningen är kanske så självklar att de inblandade parterna inte tänkt på att de behöver förmedla den till en bredare allmänhet. Därför är det önskvärt att de gör det snarast möjligt, så att även vi utomstående får klart för oss lösningens logik, teologi och intellektuella stringens!
Tills dess hänger frågorna i luften:
Är det inte nödvändigt att bekänna Jesus som Gud och Frälsare?
Räcker det med att enbart ha en kristen bekännelse?