Svaret är – som så ofta – bedöm själv!
Martin Luther King-pris går till en person, eller organisation, som verkat i Martin Luther Kings anda och för att uppmärksamma och fira de tidlösa värderingar som Martin Luther King kämpade för.
2023 års pris tilldelades Pella Thiel. Motiveringen löd:
Pella Thiel tilldelas Martin Luther King-priset 2023 för sitt outtröttliga arbete för skapelsen och livets förutsättning på vår planet. Hon är en röst för alla hotade arter i den snabbt krympande biologiska mångfalden. Pella Thiel har även grundat End Ecocide Sweden för att göra ecocid till ett internationellt brott i samma klass som folkmord och krigsbrott. Hon har också tagit initiativ till Faith Voices for Ecocide Law, ett unikt samarbetsprojekt mellan världens religioner och trossystem. Pella Thiels arbete visar på kraften när personlig övertygelse omsätts i samhällsförändring. Vi uppmärksammar hennes kunskap, nätverksbyggande och pedagogik. Vi vill lyfta hennes mod och ickevåldsliga envishet, att under lång tid kämpa för fred med jorden. Den vision som driver Pella Thiel är en planet där människor och natur lever i harmoni och där människans destruktiva roll under antropocen är ett minne blott: ’From harm to harmony!’”
Pella Thiel har även grundat Omställningsnätverket (den svenska delen av Transition Network). Hon är sakkunnig inom UN Harmony with Nature och är verksam som lärare i ekopsykologi för Lodyn samt engagerad i Rädda Regnskog.
Om End Ecocide Sweden
Organisationen är en politiskt obunden ideell förening som arbetar för att storskalig miljöförstöring, ekocid, ska bli ett internationellt brott inom ramen för Internationella Brottsmålsdomstolen i Haag.
Organisationen är partner till Stop Ecocide International och det globala nätverket End Ecocide on Earth, och ansvarar för den internationella plattformen Faith for Ecocide Law för trossamfund.
Om Faith for Ecocide Law
Organisationen är en interreligiös förening som samlar religiösa och andliga ledare och röster för att uttrycka stöd för en Ecocide Law.
Vi, som troende
- är djupt oroade över den pågående förstörelsen av vårt hem, jorden.
- kräva ett globalt svar för att förhindra masskador och förstörelse av ekosystem: Ekocid.
- stödja skapande av rättsligt skydd för livet på jorden genom att inkludera ekomord som ett brott mot freden enligt Romstadgan för Internationella brottmålsdomstolen.
Under rubriken ”We can be healers”, kan man bland annat läsa:
Som troende människor omfamnar vi en världsbild som inkluderar de som kom före oss och de som kommer efter. Moder Jord, eller skapelsen, har alltid försett oss med allt vi behöver: luft att andas, vatten att dricka och mat att äta. Vi måste respektera och skydda jorden för att vårt hem ska förbli gästvänligt, rikligt och vackert även i framtiden. Vi har valet nu att bli healers, vårdare och deltagare i den levande helheten.
Under rubriken ”We need new rules to abide by” kan man bland annat läsa:
Som troende människor från hela världen kräver vi ett globalt svar för att förhindra ekocid. För att leva i fred med varandra måste vi leva i fred med jorden.
Tillsammans strävar vi efter att få slut på Ecocide och att läka jorden. Vi är tempel, kyrkor, pagoder, moskéer, synagogor, katedraler och heliga platser runt om i världen. Med tro, hopp, kärlek och omsorg för vår gemensamma framtid!
Om Omställningsnätverket
Organisationen är en ideell förening som är en del av det globala Transition Network. Omställningsnätverket verkar för att utbilda, uppmuntra och stötta lokala omställningsinitiativ i Sverige.
Om UN Harmony with Nature
Enligt organisationens hemsida påminner solsystemet oss om att: precis som jorden inte är i universums centrum, så är inte heller vi människor jordens centrum. Vi, tillsammans med resten av den naturliga världen, är alla sammankopplade inom det större livets väv.
Ett urval från hemsidan:
2009 utropade FN:s generalförsamling den 22 april till Internationella Moder Jord-dagen. Därmed erkände medlemsstaterna att jorden och dess ekosystem är vårt gemensamma hem, och uttryckte sin övertygelse om att det är nödvändigt att främja harmoni med naturen för att uppnå en rättvis balans mellan nuvarande och framtida ekonomiska, sociala och miljömässiga behov generationer. Samma år antog generalförsamlingen sin första resolution om Harmoni med naturen.
Sedan den industriella revolutionen har naturen behandlats som en vara som till stor del existerar till nytta för människor, och miljöproblem har ansetts lösas genom användning av teknik. För att möta de grundläggande behoven hos en växande befolkning inom gränserna för jordens ändliga resurser finns det ett behov av att ta fram en mer hållbar modell för produktion, konsumtion och ekonomin som helhet.
Att skapa en ny värld kommer att kräva en ny relation till jorden och med mänsklighetens egen existens. Sedan 2009 har generalförsamlingens syfte, genom att anta sina nio resolutioner om Harmoni med naturen, varit att definiera detta nyfunna förhållande baserat på ett icke-antropocentriskt förhållande till naturen.
”Vi erkänner att planeten Jorden och dess ekosystem är vårt hem och att ”Moder Jord” är ett vanligt uttryck i ett antal länder och regioner, och vi noterar att vissa länder erkänner naturens rättigheter i samband med främjandet av hållbar utveckling .”
–
Kommentar:
Under punkterna 7-9 kan man läsa följande i FN:s dokument ”The future we want”
7. Vi bekräftar att vi fortsätter att vägledas av syftena och principerna i Förenta nationernas stadga, med full respekt för internationell rätt och dess principer.
8. Vi bekräftar också vikten av frihet, fred och säkerhet, respekt för alla mänskliga rättigheter, inklusive rätten till utveckling och rätten till en tillfredsställande levnadsstandard, inbegripet rätten till mat, rättsstatsprincipen, jämställdhet, kvinnors egenmakt och det övergripande engagemanget för rättvisa och demokratiska samhällen för utveckling.
9. Vi bekräftar på nytt betydelsen av den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna1 liksom andra internationella instrument som rör mänskliga rättigheter och internationell rätt. Vi betonar alla staters ansvar att i enlighet med stadgan respektera, skydda och främja mänskliga rättigheter och grundläggande friheter för alla, utan åtskillnad av något slag med avseende på ras, hudfärg, kön, språk, religion, politisk eller annan åskådning, nationellt eller socialt ursprung, egendom, börd, funktionshinder eller ställning i övrigt.
Jämför detta med WHO:s vilja att ersätta de principer som idag styr genomförandet av IHR och de beslut som fattas! Förordningar skall – än så länge – genomföras ”med full respekt för människans värdighet, mänskliga rättigheter och grundläggande mänskliga friheter”.
Den formuleringen vill WHO ersätta med: ”undvika onödiga ingrepp i de mänskliga rättigheterna”.
Den som bedömer vad som är ”onödigt” är WHO!
Därmed sätter FN-organisationen WHO i praktiken FN:s ”Den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna” ur spel eftersom Artikel 30 klargör att: Ingenting i denna förklaring får tolkas som att det innebär en rätt för en stat, en grupp eller en enskild person att ägna sig åt en verksamhet eller att utföra en handling som syftar till att omintetgöra någon av de rättigheter eller friheter som anges i förklaringen.
Om Lodyn
Lodyn är en förening för ekopsykologi, naturvakenhet och aktivism. Arbetet är inriktat på helandet och fördjupandet av människans relation till resten av naturen. Organisationen verkar för det gröna skiftet, ett skifte från dagens ohållbara industrisamhällen till hållbara och livsbefrämjande gemenskaper.
Ett gemensamt fokus är integrationen av ekologi, psykologi, konst, andlighet och samhällsförändring. Genom att Lodyn verkar i gränslandet mellan olika områden och dicipliner anser man sig vara något utav en trickster (ett mytologiskt väsen).
På sidan om ”Själens natur” står bland annat att:
Människan som art är inte bara utvecklad för att leva i ett ekologiskt sammanhang. Hon är också evolutionärt utvecklad för att förstå och uppleva detta sammanhang som ett myto-poetiskt sammanhang.
Sedan urminnes tider har människan med kulturen som medium levt i ett animistiskt universum, ett universum där vi rituellt och symboliskt kommunicerar med bäverfolket och älgfolket, med gudar, träd och förfädersandar. Vi är utvecklade för att förhålla oss till detta levande, samtalande kosmos, besjälat av krafter och intentioner. Så vad händer med oss människor när vi istället skaffar oss en världsbild som porträtterar universum som opersonligt, som död materia, som ett objekt? Vad händer när vi börjar tro att själen inte är något som tillhör hela den levande världen, utan som enbart finns inuti människan? Ekopsykologin menar att mycket av vår psykiska ohälsa kan bottna i att vi som människor inte i längden klarar av att leva i en värld utan själ.
Namnet Lodyn kommer från myternas värld. Det är det fornnordiska namnet på Jordens gudinna. Organisationen har valt att uppkalla nätverket efter henne då hon manifesterar själva kärnan i deras engagemang och deras förståelse:
Jorden som vårt hem, vårt vilda ursprung.
Jorden som levande och självorganiserande.
Jorden som metaforisk, mytisk och helig.
Ecocide Law Alliance
Enligt Wikipedia är Pella Thiel medgrundare av Ecocide Law Alliance. Det är svårt att verifiera. Helt säkert är i alla fall att hon fick organisationens pris 2021.
Organisationens mål är att verka för införandet av brottet ekomord i Romstadgan för Internationella brottmålsdomstolen och att främja ratificeringsprocessen, Internationella brottmålsdomstolens arbete och andra efterföljande processer eller åtgärder relaterade till övervakning och efterlevnad vid införande av brottet ekocid.
Organisationen samlar och mobiliserar framtidsinriktade företag som vill skapa förutsättningar för rättvis konkurrens inom planetens gränser och främja hållbart företagande.
Om New Age
”Planetens gränser” är ett uttryck som ofta återkommer. Ibland skrivet ”de planetära gränserna”, vilket för tankarna till New Age eftersom uttrycken planetär/planetarisk är vanligt förekommande i dessa kretsar.
I boken The Externalisation of the Hierarchy diskuterar en av nyandlighetens förgrundsfigurer, Alice Bailey, det ömsesidiga beroendet mellan alla medvetandetillstånd och riken i naturen på planeten.
Utdrag från beskrivningen av boken:
Den visar samspelet mellan mänskligheten, hierarkin och Shamballa, och anger det väsentliga i plan och syfte som påverkar mänskliga angelägenheter.
De kristna anses tendera att acceptera sin lott som ett verk av Guds vilja, där han inte har något att säga till om eller del i. I den andra ytterligheten står den rebelliska oberoende, fast besluten att utöva sin rätt till fria, egensinniga handlingar.
Under åren fram till andra världskrigets utbrott erbjöds mänskligheten varje tillfälle och all möjlig andlig stimulans i ett försök att undvika att konflikter utlöses på det fysiska planet. Lärjungar och aspiranter till lärjungaskap ombads att samarbeta särskilt med Hierarkin och göra en total ansträngning för att tillhandahålla adekvat ledarskap för mänskliga tankar och beslut.
Många av de andliga faktorerna kring perioden av mänsklighetens historia från 1919 till 1949 presenteras i denna bok. Energierna som verkar bakom världsscenen visas…
Dessa faktorer är en hjälp för vår förståelse av de inbördes relaterade energimönstren i universum som fungerar enligt lag. Men i huvudsak ger de esoterikern kunskap om tillgängligt energiflöde som svarar mot planetariskt syfte och plan som kan kontaktas och ges medvetet och intelligent samarbete, särskilt av dem i vilka den själviska, självcentrerade viljan har överskridits så att den andliga viljan kan ges mer adekvat uttryck. Vissa av dessa energifaktorer är särskilt tydliga i de speciella ”budskapen” som ges under en period av många år vid tiden för påskfesterna, Wesak och Kristus.
Många aspekter av hierarkiskt arbete, tanke och planering diskuteras i dessa budskap, med den hierarkiska effekten som visas av planetarisk evolution och initiering och dess reflektion i mänskligheten. Detta nådde en klimax vid tiden för de tre högtiderna 1945, då ett betydelsefullt beslut togs som bland annat involverade den slutliga förkroppsligandet av Hierarkin och Kristi återuppträdande.
Det sista avsnittet i boken diskuterar ”Stadier i hierarkins förkroppsligande”.
I boken ”En avhandling om vit magi” skriver hon (oredigerad maskinöversättning):
Tankens lagar är skapelsens lagar, och hela det skapande arbetet förs vidare på den eteriska nivån. Detta utgör praktiskt taget en andra formel. Skaparen av solsystemet begränsar sin uppmärksamhet till det arbete som utförs på vad vi kallar de fyra högre planen i vårt system. De tre lägre, som utgör det kosmiska täta fysiska planet, har karaktären av nederbörd. De är objektiva, eftersom materien i rymden reagerar på eller attraheras av styrkan hos de fyra högre eteriska vibrationerna. Dessa i sin tur motiveras eller svepas in i aktivitet av den gudomliga tankens dynamiska inverkan. Det finns ett liknande förfarande när det gäller människan. Precis så snart man blir en tänkare och kan formulera sin tanke, önska dess manifestation och kan ge energi ”genom igenkänning” av de fyra etrarna, är en tät fysisk manifestation oundviklig. Han kommer att attrahera genom sin praniska energi, färgad av önskan hög eller låg, och besjälad av kraften i hans tanke, precis så mycket av den responsiva materien i rymden som behövs för att ge kropp till hans form.
Undervisningen i boken bygger på fyra grundläggande förutsättningar som kommer att:
- Lära ut lagarna för andlig psykologi till skillnad från mental och emotionell psykologi.
- Göra klart naturen hos människans själ och dess systemiska och kosmiska relationer. Detta kommer att inkludera dess gruppförhållande som ett preliminärt steg.
- Demonstrera relationerna mellan jaget och de höljen som det jaget kan använda, och på så sätt klargöra tankar om människans konstitution.
- Belysa problemet med övernaturliga krafter och ge reglerna för deras säkra och användbara utveckling.
Sammanfattning
Detta inlägg innehåller en hel del text. Ändå är det bara en skrapning på ytan med en enda person som utgångspunkt. Letar man vidare märker man att kopplingen mellan själ, kosmos, natur, Moder Jord, och så vidare, är mycket vanlig.
Mänskligheten har visserligen Guds uppdrag att värna skapelsen, men alltid med Skaparen själv, som den vi – på ren svenska – skall dyrka och tjäna, eller uttryckt på ”bibliska”, som vi skall tillbe!
Har världens värnande om skapelsen gått för långt och bytt ut Guds sanning mot lögn och dyrkar och tjänar det skapade i stället för Skaparen?
Behöver världens religioner gå samman för att rädda världen?
SKR svarar att det är nödvändigt, att religionerna är gudomliga institutioner för skapelsens välbefinnande och fortbestånd och att religionerna har ett ansvar att komma närmare varandra för att hjälpa till att lösa världens problem, vilket är möjligt endast om man kommer samman för att be!