Emanuel Swedenborg
Emanuel Swedenborg var en vetenskapsman. Hans samling donerades till Kungliga Vetenskapsakademin efter hans död, och blev 2005 uppsatt på Unescos Världsminneslista.
Swedenborg ansåg sig vara utsedd av Gud. Han inledde sin andliga fas 1744, då han uppger sig ha talat med änglar, andar och avlidna personer. Han hävdade att Gud öppnat hans ögon, så att han från denna stund fritt kunde besöka himlen och helvetet och prata med änglar, demoner och andra andar.
Swedenborg är en av den moderna spiritismens förgrundsfigurer.
Hos Swedenborg Foundation kan man läsa att ”Swedenborg var före sin tid genom att han såg den gemensamma grunden mellan kristendomen och andra religioner, och han hävdar att alla religioner, från de gamla grekerna och romarna till de samtida religionerna i Asien och Afrika, utgick från en kärntro på en Gud, även om de missförstod vissa aspekter av gudomliga läror och kom att tro på många gudar. Av denna anledning, sade han, kunde alla människor med gott hjärta och god tro, oavsett religion eller födelseort, komma till himlen efter att de gått ut ur den här världen.”
Ytterligare några viktiga personer
Phineas P. Quimby ansåg att sjukdom orsakades av falska föreställningar.
Mary Baker Eddy grundade rörelsen Christian Science och Church of Christ, Scientist. Hon lät bygga ”moderkyrkan” The First Church of Christ, Scientist, som stod färdig 1894.
Charles Wesley Emerson, har studerat Swedenborg, och 1880 grundade Emerson College, som hade anknytning till Mary Baker Eddys kyrka.
Ralph Waldo Trine var en av lärarna. Han räknas som en av västerlandets fäder till New Age, som vid denna tid kallades för ”The New Thought Movement”.
E.W. Kenyon studerade på Emerson College.
Trosrörelsens fader
”Trosrörelsens fader” Kenneth Hagin sägs ha påverkats av Kenyon. Hans familj förnekar det. En sökning på ”Kenyon” på Kenneth Hagin ministries ger ingen träff, men likväl anses det belagt att han tagit intryck av Kenyons skrifter (sid 4 i PDF-filen i denna länk).
Läs vidare i Sven Reichmanns sammanställning här! På Uttrycket.se kan man ta del av mer av hans undervisning. Rekommenderas varmt!

New Thought Movement
”New Thought Movement” innebar inte bara att man tänkte på ett nytt sätt. Bakom ”det nya tänkandet” låg idén att man kunde ändra verkligheten genom sina tankar, sin tro. Inspirationen hämtades bland annat från Emmanuel Swedenborg och Phineas P. Quimby.
Även hinduismens lära, om att materien bara är ett”sken” och ”andevärlden” det enda verkliga, ligger till grund för ”New Thought Movement”.
Christian science
I sin bok ”Vetenskap och hälsa med nyckel till Skriften” skriver Mary Baker Eddy: ”Jag hoppas, käre läsare, att jag leder dig in i förståelsen av dina gudomliga rättigheter… Med din kännedom om det så kallade materiella sinnets falskhet kan du göra gällande din obestridliga rätt att övervinna tron på synd, sjukdom eller död.”
Sina sinnen får man inte lita på. De förmedlar bara symptom på det som är en bluff och kan därmed få en att gripas av sådan fruktan för sjukdom att man till sist tror sig vara sjuk – och därför blir det.
Människan är ande som har en själ och bor i en kropp, enligt Christian Science.
Law of attraction
”Attraktionslagen” – grunden för ”positivt tänkande” och självhjälp – är en viktig del av Christian Science:
”Enkelt uttryckt är lagen om attraktion förmågan att dra till sig det vi fokuserar på. Man tror att oavsett ålder, nationalitet eller religiös tro är vi alla mottagliga för de lagar som styr universum, inklusive lagen om attraktion.”
”Attraktionslagen är en lag som fungerar oavsett om du tror på den eller inte. Precis på samma sätt som att gravitationslagen fungerar om du tror på den eller inte.”
”Det är lagen om attraktion som använder sig av kraften i ditt sinne för att översätta det du föreställer dig i dina tankar och förverkliga det. I grund och botten kan man säga att alla tankar blir till saker så småningom.”

Dagen skriver om en person som tidigare varit inne i nyandligheten, bland annat i inriktningen ”The law of attraction”. ”Det sättet att tänka gjorde att jag blev både girig och högmodig”, menar den personen.
New Age
En inspirationskälla är New Thought Movement, där grundtanken alltså är att individen skapar med sina tankar.
New Age har även följande inspirationskällor:
• Religion (framförallt de österländska)
• Mystik (framför allt i form av österländsk meditation)
• Filosofi (både religiös och existentialistisk)
• Vetenskap (särskilt kvantfysik, men även beteendevetenskap)
New Age är ett mycket vittomfattande begrepp. En översikt med förklaringar till några begrepp och utövandepraktiker finns här.
Dessa praktiker är inte att leka med. Det kan man läsa i Dagens artikel om
Malina som upplevde en osynlig strid i hemmet när hon lämnade nyandligheten.
Norrbottens lokala nyheter har ett inslag om ”spriritualitet” 9 februari, 2024. Inslaget demonstrerar med all tydlighet inställningen till det nyandliga som ett ”smörgåsbord”. Man kan vara skeptisk, man kan tro, man kanske till och med kan ha en övertro på spiritualitet, men: ”Men man måste ju få följa sin sanning.”
I boken ”Satans plan för världsherravälde”, går författaren Texe Marrs grundligt igenom vad New Age handlar om. Här är ett smakprov på denna andlighets människosyn: ”Andra New Age-ledare skildrar den nya tidsålderns gudamänniska som en varelse som har nått det övernaturliga stadium som kallas Kristus-medvetande och den överlägsna ras som kollektivt äger Kristi medvetenhet.”
Dessa tankar går igen hos, den FN närstående, New Age-organisationen Lucis Trust: ”Det existerar en inre andlig styrning av världen ledd av upplysta varelser vars idéer inspirerar alla framåtblickande evolutionära framsteg i mänskligt medvetande. ” Enligt Lucis Trust förväntas idag: ”världsläraren, Kristus, återuppstå av miljoner, inte bara kristna, utan av alla som förväntar sig Avatar under andra namn – Lord Maitreya, Krishna, Messias, Imam Mahdi och Bodhisattvan.”
Trosrörelsen
Bethel Church har gått långt när det gäller influenser från New Age. Angående boken The Physics of Heaven kan man på Bibelfokus läsa: Författarna spinner vidare på detta med undergörande ”ljud” och menar att det är outforskade krafter, krafter som skall komma, och att det hör ihop med ”vibrationer”.
Jämför det med tron på tankars ”frekvens”.
Det finns alltså en koppling mellan New Age och trosrörelsen! Hur är det då i övriga kyrkor?
Equmeniakyrkan
Det möter inget hinder att vara swedenborgare och medlem i en equmeniaförsamling. Man måste inte stämma in i trosbekännelsen för att vara medlem i Equmeniakyrkan. ”Nej, det är inte ett krav, betonar kyrkoledaren Lasse Svensson…”
I tidningen Sändaren kan man läsa att Swedenborg inte tror på någon gudomlig nåd, utan att vi lönas efter våra gärningar efter döden, vilket innebär att det inte går att komma till himlen genom att bli förlåten.
Apropå frågan om swedenborgare kan vara med i Equmeniakyrkan säger Alphas tidigare nationella ledare att han: ”tror att något viktigt går förlorat om vi som kyrka inte har tillit till att budskapet om gudomlig nåd faktiskt är så starkt och omvandlande att människor kommer att beröras till förvandling om de får höra det.” Han förklarar dock inte varför den som förnekar försoningen skulle beröras mer av budskapet som medlem i en församling än som icke-medlem.
Likt equmeniapastor och THS-professor Thomas Kazen menar Swedenborg att den kristna doktrinen om treenigheten är felaktig, och att Jesus inte dör en offerdöd på korset. Jesu uppståndelse är inte fysisk, utan sker enbart i andevärlden, enligt Swedenborg.
Equmeniakyrkans version av katekesens avsnitt 460 lyder: ”Genom inkarnationen blev Gud i Jesus Kristus människa för att gudomliggöra människan”.
Att även Equmeniakyrkan bejakar ”Vi är gudar”-läran är kanske inte så konstigt. Formuleringen återfinns nämligen i ett – i och för sig vällovligt – dokument som arbetats fram i dialog med Katolska kyrkan.
Svenska kyrkan
En av nyandlighetens praktiker är Oneness blessing, som kan beskrivas som ett ockult ”andedop”. Europas första Onenessmässa hölls 4 november 2009 i Engelbrektskyrkan i Stockholm. Mässan var månatligen återkommande under en period, men nu få man ingen träff om man söker på ”oneness” på församlingens hemsida. På Bibelfokus kan man läsa mer om företeelsen.
Katolska kyrkan
”Vi är gudar”-läran uttrycks i katekesens avsnitt 460: ”Guds ende Son ville att vi skulle få del av hans gudom och antog vår natur för att han, som blev människa, skulle göra människorna till gudar.”
Inom Katolska kyrkan finns även en hel del annat som – milt uttryckt – kan ifrågasättas. Ett exempel är Ignatius av Loyolas andliga övningar. Loyola hade som mål att erövra hela världen åt den romerska kyrkan. Han grundade även Jesuitorden med det uttalade syftet att motverka reformationen. Den katolske teologen Josef Huber har sagt att mariadyrkan är ”jesuiternas sanna religion”. Läs mer på Bibelfokus och här.
Även påven är inne på det interreligiösa spåret: Under de senaste åren har broderliga relationer mellan religioner tagit avgörande steg framåt: ”Systerreligioner för att hjälpa folk att vara bröder och systrar som lever i fred” Mer och mer känner vi att vi alla är bröder och systrar!
I Vatican News, under rubriken ”Sanningens stråle som reflekterar i de andra religionerna”, kan man läsa: ”Den katolska kyrkan avvisar ingenting av det som är sant och heligt i dessa religioner.”
Därför har den katolska ”breda ekumeniken” blivit väldigt bred. Biskopen Samuel Ruiz från Chiapas, Mexiko har medverkat till att forma en blandning mellan katolicism och amerikansk ursprungsreligion, kallad Maya-kristendom, där tillbedjan av ursprungsfolkens avgudar finns med i liturgin. I Kongo bjuds de ockulta förfädernas andar in när man firar mässan.
Pingst
Inför SKR:s konferens om ”Receptiv ekumenik”, 2022, sade Daniel Alm att han inte kommer att delta, och att pingströrelsen inte kommer att att ha någon officiell representant där. Men det visade sig att Pingst i allra högsta var inblandad eftersom Ulrik Josefsson – tidigare verksamhetsledare – var Pingsts representant i konferensens planeringsgrupp. Han ledde även pass och panelsamtal.
Övriga kyrkor
Exemplen i detta inlägg är förstås inte det minsta uttömmande. Så vad gäller då övriga kyrkor?
Vad gäller den grundläggande bekännelsen att Jesus är Gud, svarar de ”Ja”, vilket Equmeniakyrkan inte gjorde när jag mejlade frågan.
Men det finns något som kallas ”tyst medgivande” eller ”tyst accept”, vilket kan vara juridiskt bindande. Gränsen mellan ”guilt by association” och ”tyst medgivande” kan diskuteras. Det avgörande är hur Gud ser på det!
Hur ser han på att kyrkliga företrädare med munnen bekänner att Jesus är Herren, den enda genom vilken vi kan bli frälsta, men samtidigt deltar i så ”breda ekumeniska” sammanhang att de till och med idkar ”ekumenik” med dem som förnekar denna sanning? Tar de sin bekännelse på allvar, när de agerar så motsägelsefullt?
Hade Jesus strukit de kyrkliga ledarna medhårs om han hade gått på jorden i mänsklig gestalt idag? Eller hade han använt ordet ”hycklare” i sitt tilltal till dem?
SKR
Swedenborgs tanke om en ursprunglig ”kärntro på en Gud” är snarlik den som SKR:s nuvarande generalsekreterare beskriver i Sändaren:
”Som kristna tror vi i likhet med muslimer och judar att det endast finns en Gud … Vi kan därför inte ta vår utgångspunkt i att andra religiösa företrädare tror på en annan Gud … Inom de olika religionerna tror vi alltså på olika sätt om Gud. Vi har olika bilder av Gud. Vi framställer Gud på olika sätt och betonar olika saker … Alltså; Som kristna kan vi inte förutsätta något annat än att det finns en Gud. Om någon säger sig tro på Gud är det Gud den tror på. Vi kristna tror ju att det endast finns en Gud. Däremot kan man ha olika relation till denna Gud och olika uppfattningar om Gud.”
Enligt SKR är religionerna: ”gudomliga institutioner för skapelsens välbefinnande och fortbestånd. Om vi använder religionerna för de riktiga syftena kommer de att bära god frukt, men om vi använder dem fel, begår vi allvarlig synd. Kallelsen idag är att förändra det som är ”religiöst till kaos” till ”religiöst kosmos” (”ordning”, övers. anm.). Religionerna har ett ansvar att komma närmare varandra för att hjälpa till att lösa världens problem Detta är möjligt endast om man kommer samman för att be.” (sid. 34 i SKR:s skrift ”Kan vi be tillsammans?”).
Receptiv ekumenik
Ett ämne på SKR:s konferens om receptiv ekumenik i juni 2022, var ”Den bredare ekumeniken”. Enligt teologen Peter C. Phan, handlar den om att gå från en ekumenik enbart baserad på kristna kyrkor till ”en bredare och större harmoni mellan världsreligionerna”, vilket innebär att ”överge alla anspråk på kristendomens och Kristi unika och absoluta överlägsenhet… till förmån för en värld av rättvisa och frihet”.
En av konferenstalarna, Mathew Chandrankunnel, menar att målet och syftet med ”Den bredare ekumeniken” är en pilgrimsresa mot en kosmisk kristusmedvetenhet eftersom “Kristus värderingar kan upptäckas i andra religioner”. Yoga är enligt honom ett av Indiens största bidrag till mänskligheten, eftersom: ”Den höjer kroppen till den högsta medvetandenivån, där allt går upp i den högsta gudomen, där allt blir Gud. Den ändlige Atman smälter samman i Brahmans oändlighet.”
En annan av konferenstalarna, Paul D. Murray, vill utveckla förståelsen för frälsning inom icke-kristna religioner.
Ytterligare en översikt finns att läsa här, under rubriken: ”Förgyllningsreligiositet”.
Vad får församlingsmedlemmarna veta?
Hur många vanliga församlingsmedlemmar har ens hört talas om denna konferens och dess tankegångar? Hur många vet vad de som menar sig leda Guds församling tar del av?
Jesu egna ord om sig själv som den enda genom vilken man kan komma till Fadern har alltså inte längre så stor betydelse för kyrkligheten. Man snubblar på stötestenen.
Kan Guds folk lära något från denna andlighet?
Finn det då inget att lära från ”positivt tänkande” och andra inslag i dessa andliga kretsar? Bibelns korta och kärnfulla svar är: Nej!
HELA Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, tillrättavisning, upprättelse och fostran i rättfärdighet, så att gudsmänniskan blir fullt färdig, väl rustad för varje god gärning. (2 Tim 3:16-17)
Paulus brukar framhållas som ett föredöme i ödmjukhet gentemot andra religioner. I boken ”Den enda vägen?, Jesus och religionerna” visar dock teologen Chris Wright på ett annat sätt att se på saken:
»Den ni alltså dyrkar utan att känna till, honom är det jag förkunnar för er« (Apg 17:23). När vi tolkar denna mening i ljuset av Paulus egen framställning av detta tema förstår vi att Paulus inte hyllar atenarna och säger: »Ni tillber verkligen den sanne Guden, fast ni inte vet om det«, utan han säger snarare: »Trots religiositeten och era många gudar känner ni inte alls den sanne Guden, fastän ni borde och skulle kunna göra det eftersom kunskapen om denne Gud finns mitt framför ögonen på er. Men trots all er religion förblir han ändå >en okänd gud< för er.« När man uppfattar meningen på det sättet stämmer det alldeles utmärkt med vad Paulus på andra ställen skriver om det faktum att människan kan ha kunskap om Gud Skaparen, men att vi faktiskt har undertryckt denna kunskap och valt att leva i okunskap och mörker, på grund av vår synd (Rom 1:18-25). Gud är faktiskt inte »en okänd Gud«. Det är atenarna som är okunniga om honom.
Paulus tog alltså inte till sig något från atenarnas religioner för att ”därigenom lära känna Gud bättre och älska honom mer”! Han använde deras religion som språngbräda för att därigenom klargöra att de var på fel väg.
Kan man vara så kategorisk? Ja!
Vi har inget val, åtminstone inte så länge vi håller fast vid sanningen att Jesus är Guds son, själv Gud, den enda vägen till Fadern, den enda genom vilken vi kan bli frälsta!
Släpper man på den bekännelsen slipper man konfrontation med världen, men då är man inte längre kristen! Varje ande som inte bekänner Jesus, den är inte från Gud. Det är Antikrists ande!
Om du däremot med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.
Men då kommer vi på kollisionskurs med alla som inte delar den bekännelsen. Det förklarade Jesus redan när han gick på jorden i mänsklig gestalt: ”Ni kommer att bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut till slutet ska bli frälst.”
Han frågar sig också om han kommer att finna en sådan uthållig tro: ”Skulle då inte Gud skaffa rätt åt sina utvalda som ropar till honom dag och natt? Han lyssnar tålmodigt till dem. Jag säger er: Han ska snart skaffa dem rätt. Men ska Människosonen finna tron på jorden när han kommer?”
Den tron har inget med vibrationer, frekvenser eller egenproducerat positivt tänkande att göra. Den tron (pistis) är en gåva från Gud, den kan inte produceras av människor! Den föds i oss på Guds initiativ, vilket gör oss totalt beroende av honom. Men: ”Allt som är fött av Gud besegrar världen. Och detta är den seger som har besegrat världen: vår tro. Vem kan besegra världen utom den som tror att Jesus är Guds Son?”
Den äkta tron är ”en övertygelse om det man hoppas, en visshet om det man inte ser.” Versen kan översättas: Tron är en övertygelse om det man hoppas, en substans (hupostasis) för det man ännu inte ser. En förklaring är att: ”För den troende är ”hupostasis” Herrens garanti för att uppfylla den tro han föder . Vi har verkligen bara rätt till det som Gud ger tro för.”
I den tron finns en vila: ”Den som går in i hans vila får vila sig från sina gärningar, liksom Gud vilade från sina.”
Men vi är inte mer än människor, så visst kan allt kännas – och verkligen vara – helt åt skogen ibland. Då kan Habackuks tjurigt, positiva ”men” vara bra att ta till sig. Han skönmålar inte, utan beskriver verkligheten sådan den är. Fikonträdet blomstrar inte mer, vinstocken ger ingen skörd, olivträdets frukt slår fel och fälten ger ingen föda. Dessutom rycks fåren bort ur fållorna, och ingen boskap finns i stallen. ”Men”…, han vill jubla i Herren och glädja sig i sin frälsnings Gud, och konstaterar att Herren Gud är hans styrka.
Så kan man ändå få vila mitt i jobbiga omständigheter. För oavsett hur verkliga de än är, så är det lika verkligt att Gud är den han är. Han har aldrig ändrat sig, och kommer heller aldrig att göra det. Det är ett ord att lita på!
Vad gäller?
Frågan hänger förstås i luften: Kan man vara ”livetsordare” och kristen? Motfråga: Är påven katolik? Eller för att travestera frågan: Kan man vara katolik och kristen?
Som synes i detta blogginlägg har hela kyrkligheten infiltrerats av nyandligt tankegods.
Likväl finner vi äkta, ärliga, pånyttfödda troende i alla dessa sammanhang! Gud är inte beroende av att sammanhanget vi tillhör är perfekt. Den kristne har en direktrelation med Gud, och kan välja att inte ta till sig sådant som är fel i teologi och praktik.
Men frågan är hur det kommer att vara den dag Jesus kommer tillbaka för att hämta sin församling? Kommer den skara som hållit fast vid bekännelsen, att Jesus är Herren, att fortfarande vara en del av kyrkligheten?
Jag tror inte det!
Den tid som ligger framöver kommer i global skala att vara den värsta i historien för kristna som håller fast vid kristendomens grundläggande bekännelse. Vid tiden för Jesu återkomst har det därför skett en åtskillnad mellan dem som tror och dem som inte tror. Den institutionella kyrkligheten kommer att finnas kvar, men sakna den tro som Jesus efterfrågar eftersom de troende övergett de sammanhangen vid det laget.